κουκούλα cabrio, soft top

με την κουκούλα τελείως ανοιχτή και ασφαλισμένη στη θέση Γ μπορούμε να αφαιρέσουμε τις πλαινές γλίστρες. εδώ έχει αφαιρεθεί η αριστερή.
στις θέσεις 1 & 2 κουμπώνειη γλίστρα. στον κόκκινο κύκλο φαίνεται η επαφή Α.
Ορίζουμε ως θέση Α τη θέση όπου η κουκούλα είναι εντελώς κλειστή.
Θέση Β το τέλος της οριζόντιας διαδρομής μέσα στις γλίστρες.
Θέση Γ την κατώτατη θέση όπου κουμπώνει η κουκούλα όταν είναι κατεβασμένη.
εδώ η κουκούλα αιωρείται ανάμεσα στη θέση Β-Γ
διακρίνεται ο οδηγός (κέρσορας) που τρέχει μέσα στις γλίστρες καθώς και το σύστημα άρμωσης στις γλίστρες.
εδώ φαίνεται καθαρά ο μηχανισμός που κλειδώνει την κουκούλα στη θέση Γ.

η γλίστρα και το απασφάλιστρό της
η υποδοχή για την άρμοση της γλίστρας

ο κέρσορας μέσα στη γλίστρα
για να κατεβάσουμε την κουκούλα πιέζουμε συγχρονισμένα με τα δυο χέρια προς τα κάτω.
για να ανεβάσουμε την κουκούλα πιέζουμε συγχρονισμένα με τα δυο χέρια προς τα πάνω.



Το ηλεκτρικό κύκλωμα της κουκούλας του smart αποτελείται από


ένα διακόπτη εμπρός-πίσω,
ένα μοτέρ (η ίδια η Mercedes παραδέχθηκε ότι τα δύο εργοστασιακά μοτέρ δε συγχρονίζονται με αποτέλεσμα αρκετές βλάβες, έτσι είναι σωστό να βγάλουμε το ένα μοτέρ),
τρεις επαφές (στις θέσεις Α,Β,Γ)
(ένα ρελέ, ασφάλειες κ.τ.ο)
και δυο μεταλλικούς κέρσορες (που ταξιδεύουν μαζί με την κουκούλα, ένας σε κάθε πλευρά)

στη θέση Α η κουκούλα είναι κλειστή,
ο κέρσορας κάνει επαφή με την επαφή Α και το μοτέρ δεν παίρνει ρεύμα.

Αν προσπαθήσουμε να πατήσουμε το διακόπτη εμπρός, το μοτέρ δέχεται ρεύμα με πολικότητα για κίνηση προς τα εμπρός, η επαφή Α ενημερώνει το σύστημα ότι η κουκούλα είναι κλειδωμένη εμπρός και το ρεύμα διακόπτεται (με ρελέ όπως στα αυτόματα παράθυρα)

Αν πατήσουμε το διακόπτη πίσω, το μοτέρ δέχεται ρεύμα με πολικότητα για κίνηση προς τα πίσω, η επαφή Α διακόπτεται και η κουκούλα θα ανοίξει είτε για όση ώρα πιέζουμε το διακόπτη πίσω (μέχρι κάποια τυχαία θέση μεταξύ Α-Β), είτε μέχρι την επαφή Β όπου σταματάει, γιατί όταν οι κέρσορες αγγίξουν την επαφή Β διακόπτεται το ρεύμα στο μοτέρ (με ρελέ).

Από τη θέση Β μπορούμε

είτε να ξανακλείσουμε την κουκούλα,
είτε να την ανοίξουμε τελείως.

Για να ξανακλείσουμε την κουκούλα πιέζουμε το διακόπτη εμπρός. Το μοτέρ δέχεται ρεύμα με πολικότητα για κίνηση προς τα εμπρός, και η κουκούλα θα κλείσει είτε για όση ώρα πιέζουμε το διακόπτη εμπρός (μέχρι κάποια τυχαία θέση μεταξύ Α-Β), είτε μέχρι την επαφή Α όπου σταματάει, γιατί όταν οι κέρσορες αγγίξουν την επαφή Α διακόπτεται το ρεύμα στο μοτέρ (με ρελέ) αφού προλάβει το μηχανικό κλείστρο να ασφαλίσει.

Για να ανοίξουμε τελείως την κουκούλα πιέζουμε το διακόπτη πίσω , το μοτέρ δέχεται ρεύμα με πολικότητα για κίνηση προς τα πίσω τόσο όσο χρειάζεται το μηχανικό κλείστρο να απασφαλίσει, η επαφή Β διακόπτεται και το ρεύμα επίσης. Τώρα η κουκούλα αιωρείται στο διάστημα ανάμεσα στη θέση Β και Γ. Τώρα είναι σημαντικό να πιέσουμε από τις άκρες συγχρονισμένα με τα δυό μας χέρια την κουκούλα προς τα κάτω. Οι κέρσορες θα αγγίξουν (συγχρονισμένα) τις επαφές στη θέση Γ. Ρεύμα θα ενεργοποιήσει το μοτέρ ώστε να τραβήξει άλλο λίγο την κουκούλα και να ασφαλίσει το κλείστρο στη θέση Γ.

Τώρα μπορούμε να αφαιρέσουμε τις γλίστρες (απασφαλίζουν τραβώντας το κουμπί της εικόνας 6 προς τα πίσω) και να τις τοποθετήσουμε στις ειδικές θήκες στην πόρτα του πορτ-παγκαζ.

Για να κλείσουμε την κουκούλα από τη θέση Γ, πιέζουμε το διακόπτη (εμπρός ή πίσω, αδιάφορο). Το μοτέρ κινείται και απασφαλίζεται το κλείστρο. Η κουκούλα αιωρείται ανάμεσα στη θέση Β και Γ. Πιέζουμε από τις άκρες με τα δυό μας χέρια την κουκούλα προς τα επάνω και εμπρός ώστε οι δυο άκρες της κουκούλας να αγγίξουν τους οδηγούς. Οι κέρσορες θα αγγίξουν (συγχρονισμένα) τις επαφές στη θέση Β. Ρεύμα θα ενεργοποιήσει το μοτέρ ώστε να σπρώξει την κουκούλα και να εισχωρήσει στους οδηγούς.

Για να κλείσουμε τελείως την κουκούλα πιέζουμε το διακόπτη εμπρός. Το μοτέρ δέχεται ρεύμα με πολικότητα για κίνηση προς τα εμπρός, και η κουκούλα θα κλείσει είτε για όση ώρα πιέζουμε το διακόπτη εμπρός (μέχρι κάποια τυχαία θέση μεταξύ Α-Β), είτε μέχρι την επαφή Α όπου σταματάει, γιατί όταν οι κέρσορες αγγίξουν την επαφή Α διακόπτεται το ρεύμα στο μοτέρ αφού προλάβει το μηχανικό κλείστρο να ασφαλίσει.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Αποφεύγετε να ανοιγοκλείνετε την κουκούλα με τον κινητήρα κλειστό (τρώει πολλή μπαταρία).

Ποτέ δεν απασφαλίζουμε τις γλίστρες (μπράτσα), (φωτό 6) αν η κουκούλα δεν έχει ανοίξει τελείως!

Σημαντικό είναι οι δυο ντίζες που οδηγούν την κουκούλα να είναι συγχρονισμένες γιατί σε αντίθετη περίπτωση οι κέρσορες δεν αγγίζουν ταυτόχρονα τις επαφές και το κύκλωμα μπλοκάρει. Είναι η συχνότερη αιτία προβλημάτων. Γιαυτό προσέχουμε όταν ανεβάζουμε ή κατεβάζουμε την κουκούλα να πιέζουμε συγχρονισμένα με τα δυο χέρια όπως στις φωτο.

Η ύπαρξη δυο μοτέρ συχνότατα οδηγεί στην καταστροφή των ντιζών (γιατί συχνά δεν οδηγούν με την ίδια ταχύτητα) και προτείνεται ανεπιφύλακτα η αφαίρεση του ενός μοτέρ.

Δεν ανοιγοκλείνουμε την κουκούλα εν κινήσει. (Κάποιες φορές αναγκάστηκα να την κλείσω εν κινήσει, αλλά κατέβηκα κάτω από τα 60 χμ/ώρα πριν την κλείσω.)

Αν ακούτε ισχυρό σύρσιμο κατά την κύληση στις γλίστρες, χρειάζεστε λιπαντικό μη σιλικονούχο.

Αν ακούσετε κρ..κρ...κρ..κρ κατά το άνοιγμα ή κλείσιμο, χρειάζεστε ντίζες (είναι ζήτημα αν προλαβένετε να ξανακλείσετε!)

Αν η κουκούλα δεν έχει κουμπώσει είτε στη θέση Γ (κατά το κατέβασμα) είτε στη θέση Β (κατάτο ανέβασμα), βρεθεί δηλαδή να αιωρείται ανάμεσα στη θέση Β και Γ το όχημα δε μπορεί να προχωρήσει και το καντράν δείχνει την ένδειξη: C


κουμπώστε σωστά την κουκούλα (είτε στη θέση Β, είτε στη θέση Γ) και οδηγείστε κανονικά.
Αν η κουκούλα δυσκολεύεται να κουμπώσει καλά στη θέση Γ, απασφαλίστε πατώντας για λίγο το διακόπτη και προσπαθήστε ξανά συγχρονισμένα.

Αν η κουκούλα αρνείται να απασφαλίσει από τη θέση Γ δοκιμάστε να ανασηκώσετε ξεχωριστά και με μαλακές κινήσεις τις δυο άκρες. Αυτή που ανασηκώνεται δεν έχει ασφαλίσει και επομένως δεν κάνει επαφή. Κουμπώστε τη προς τα κάτω και δοκιμάστε ξανά.

Αν ο διακόπτης της κουκούλας δεν ανταποκρίνεται, (και αν δε φταίει η μπαταρία σας) κάποιος κέρσορας δεν κάνει επαφή. Ελέγξτε αν είναι και οι δυό κουμπωμένοι πιέζοντας ελαφρά. Αλλιώς ελέγξτε την ασφαλειοθήκη (ασφάλειες 18 &19  για το 600cc για άλλα μοντέλα δείτε εδώ)


Σε κάθε περίπτωση που ξεπερνάει τις ικανότητές μας, απευθυνόμαστε σε ειδικό συνεργείο για Smart (που να έχει επισκευάσει μερικές 100άδες κουκούλες). Η αλλαγή κουκούλας κοστίζει πάνω από 500 €.